Kampanjasta koko kansan puheenaihe tai autojono pihaan
Kampanja joka ylitti uutiskynnyksen
Näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen on poikkeuksetta mukana tavoitteissa, kun yritykset lähestyvät bränditoimistoa markkinointiviestinnän toiveidensa kanssa. Silloin tällöin suunnittelijan mieleen pulpahtaa kampanjaidea, josta asiakkaalle voi sanoa, että tällä voisi pyrkiä iltapäivälehtiin. Miksi? Uutisartikkeleiden näkyvyydessä on helposti yksi nolla enemmän, kuin mihin PK-sektorin mainosbudjeteilla on mahdollisuuksia.
Eli kuinka YLE, HS, IS, IL, AL, MTV3, Radio Nova ja Maaseudun tulevaisuus uutisoivat asiakkaamme kampanjasta
YLE:n uutisen ingressi “Ikaalisten kylpylähotellilla on käynnissä kampanja, joka ammentaa vanhasta mainoslauseesta ‘Meillä tehdään uusia ihmisiä’.” Radio Novan iltapäivässä kampanjasta puolestaan keskusteltiin yli 4 minuuttia. Maan jokaisen suuren median uutisissa toistettiin kampanjan slogania maksutta muutaman päivän ajan. Kelpaa.
Miten tähän päästiin? Tarvittiin tietenkin poikkeuksellinen kampanjaidea, hiottu toteutus lehdistötiedotteineen ja rohkea asiakas. Pitää olla resursseja vastaanottaa kyselyt ja aikaa osallistua mahdolliseen keskusteluun. Lopputuloksena toimitusjohtaja antoi haastatteluja ja Ikaalinen Spa & Resortin viesti nousi miljoonien ihmisten uutisvirtoihin ja radion parhaaseen kuunteluaikaan.
Älkää kokeilko itse, pyytäkää ammattilaisten apua
Aikamme on vaikea ja mediahuomion hakeminen sisältää maineriskejä. Viraaliksi paisuneen tai mediahuomiota saaneen kampanjan kontrollointi on erittäin vaikeaa, jos lähes mahdotonta, eikä kaikki huomio ole hyvää huomiota. Jos sinulla on jo hyvä ideakin kampanjasta, niin kannattaa pyytää bränditoimiston ammattilaisia avuksi kampanjan toteutukseen.
Jos joku haluaa ostaa sinulta ankan, olet todennäköisesti mainostanut ankkaa
Bränditoimiston arkea on työmme vaikuttavuuden mittaroinnin hankaluus. Some-, verkko- ja mediamainonnan osalta voimme raportoida kampanjan kattavuutta ja klikkausmääriä. Pystymme osoittamaan, että olemme mestareita tuottamaan liikennettä verkkosivuille ja rakentamaan sielläkin toimivan asiakaspolun, mutta etenkin B2B-liiketoiminnassa emme useinkaan näe polkua asiakassuhteen syntymiseen asti. Mistä sitten tietää, että B2B-markkinointi ja brändinrakennus kannattaa? Kassakoneesta.
Maaliskuussa teimme asiakkaallemme Scania Suomelle teemallisesti ja maantieteellisesti erittäin rajatun kampanjan yhden toimipisteen alueelle. Kampanjan jälkeen kysyimme, onko kassakone laulanut. “Siellä on ollut täystohina päällä ja autoja pihalla odottelemassa vuoroansa.” Meillä ei ole osoittaa syy- ja seuraussuhdetta, joten joudumme tyytymään ajalliseen yhteyteen: asiakkaita kurvasi pihaan tavanomaista enemmän kampanja-aikana ja sen jälkeen.
Tunnettu ankkatesti sanoo, että “Jos se näyttää ankalta ja vaakkuu kuin ankka, niin se on todennäköisesti ankka.” Brändityössä ja monissa B2B-kampanjoissa saamme tyytyä vastaavaan päättelyyn. Mutta olemme tehneet tätä 20 vuotta ja myös tieteellinen tutkimus tukee omaa havaintoamme: hyvin suunniteltu näkyvyys ja laadukas mainonta lisää liikevaihtoa. Niin se vain on.
Jos sinä kaipaat jonoa liikkeesi pihaan, ota yhteyttä!