Miten saamme palvella?
Hedelmällisen markkinointiviestinnän suunnittelu on asiakkaan kuuntelua ja ymmärtämistä. Löydämme liiketoiminnastasi asiat joista kannattaa viestiä. Aidosti liiketoimintaasi edistävät, luovat ja toimivat markkinointiviestinnän ratkaisut syntyvät yhteistyöstä, arvostuksesta, luottamuksesta ja sitoutumisesta.
Markkinointiviestintä ja mainonta Verkkosivut Strategia ja brändi Visuaalinen suunnittelu
Markkinointiviestintä ja mainonta
Asiakaslehdet, esitteet, vuosikertomukset ja advertoriaalit ovat markkinoinnin perinteistä mutta edelleen kovaa ydintä. Roihu suunnittelee ja toteuttaa painotuotteet, jotka kehittävät liiketoimintaasi. Painotuotteiden lista on pitkä ja käyttötarkoitus vaihtelee: suunnittelemme samalla intohimolla muun muassa pakkaukset, messumateriaalit, ilmoitukset, rollupit ja käyntikortit.
Ole läsnä surffareiden paratiisissa. Roihu Inc. tarjoaa, nettibannerit, uutiskirjeet, digiesitteet, vaikuttajayhteistyön sekä sosiaalisen median päivitykset ja muun somemarkkinoinnin – raaka-aineesta ratkaisuun.
Konseptoinnilla luodaan luja perusta yrityksen markkinointiviestinnälle. Roihun konseptisuunnittelu paketoi yrityksen tuotteen tai palvelun helposti myytäväksi kokonaisuudeksi. Kiteytämme yrityskuvan ja tärkeimmän asiakaslupauksen yhtenäiseksi viestiksi, jonka ansiosta yritys jää kohderyhmän mieleen ja erottuu kilpailijoistaan.
Ostohousut eivät ole kaikilla samassa vaiheessa. Osa kohderyhmästäsi on vasta harkitsemassa niiden pukemista, toiset ovat laittaneet jo vyönkin kiinni. Siksi Roihun suunnittelema sisältö on erilaista eri ryhmille. Roihun suunnittelemaa ja toteuttamaa sisältömarkkinointia ovat muun muassa blogikirjoitukset, infografiikat, asiantuntijahaastattelut sekä verkkosivujen ja videoiden sisältösuunnittelu.
Suoramarkkinointi on kätevä tapa tavoittaa massoja ja seuloa niistä asiakkaita. Roihu suunnittelee pienemmät kampanjat ja tarjousmateriaalit, jotka ovat suoramarkkinoinnin toimivimpia keinoja.
Joku ne tekstitkin kirjoittaa. Se joku on copywriter eli tekstisuunnittelija, jonka tärkein työkalu on delete-nappi ja tärkein vaatekappale myyntihattu. Roihun kokeneet copywriterit löytävät pohjattomastakin sisällöstä oleellisen ja kiteyttävät sen myyvästi, brändiin sopivalla äänensävyllä ja oikealla kulmalla eri kohderyhmille. Roihu Inc. tarjoaa tekstit verkkosivuista printtiin ja blogeista someen, yrityksesi äänensävyn määrittelystä lähtien.
Uusi tuote tai palvelu pitää viedä markkinoille niin, että galaksit räjähtävät. Roihu sisäistää kohderyhmän ja markkinan, jotta suunnittelutyö menee maaliin. Vasta sen jälkeen voidaan edes ajatella varsinaisen lanseerauksen tärkeimpiä asioita: tavoitteita ja viestintää.
Ensin on budjetti, tavoite ja kohderyhmät, mutta se ei vielä riitä. Kohderyhmien käyttäytymisestä pitää tietää enemmän, jotta kampanjalla olisi mahdollisuus onnistua. Kun olemme päässeet mahdollisimman hyvin kohderyhmien päiden sisään, voimme tehdä arvion kanavista ja viestistä. Oikea viesti oikeassa kanavassa oikealle kohderyhmälle on hyvä alku, kunhan kampanjan tuloksia voidaan mitata.
Sanoja ei tarvitse keksiä, mutta niiden laittaminen oikeaan järjestykseen onkin visaisempi juttu. Viestintäpalveluitamme ovat muun muassa asiakaslehtien toimittaminen, tiedotteiden laatiminen ja esiintymiskoulutukset.
Facebook, Instagram ja LinkedIn ovat erinomaisia markkinointikanavia erityisesti tarkan kohdennuksen ja verrattain edullisen hintansa vuoksi. Roihulta luonnistuu somessa niin orgaaninen markkinointi eli somejulkaisujen suunnittelu ja tuottaminen kuin maksulliset kampanjatkin. Kuten muussakin markkinoinnissa, myös somessa sisältö ratkaisee. Autamme myös vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Roihu Inc. on teknologisten edelläkävijäyritysten mainostoimisto. Tämä ei ole meidän puhetta, vaan erään asiakkaamme. Mutta pakkohan se itsekin on myöntää, että teollisuus on yksi leipälajeistamme ja sen markkinointi aivan oma maailmansa.
Tapahtumamarkkinointi tarjoaa mahdollisuuden laajaan ja toisinaan ilmaiseenkin näkyvyyteen. Suunnittelemme erottuvaa ja mieleenpainuvaa tapahtumamarkkinointia, joka tarjoaa myös mahdollisuuden löytää hankalasti tavoitettavia, potentiaalisia asiakkaita.
Selkeys, helppokäyttöisyys ja ymmärrettävyys. Näistä on saavutettavuus tehty. Roihu on panostanut verkossa julkaistavan saavutettavan sisällön suunnitteluun jo useiden vuosien ajan. Tavoitteemme julkisten palveluiden ja arkisten välttämättömyyksien digitalisoinnin suunnittelussa on, että kätensä loukannut kuurosokeakin voisi käyttää verkkopalvelua.
Messut ja tapahtumat ovat oiva keino saada näkyvyyttä ja potentiaalisia asiakkaita. Molemmissa tapauksissa yhdistävä tekijä on erottuminen. Kun brändi ja todellisuus kohtaavat, tunnistettavuus ja asiakkaiden tavoittaminen ottavat aimo loikan. Roihu suunnittelee tapahtumat, messuosastot, niiden ilmeet, materiaalit ja messuviestinnän yli 20 vuoden kokemuksella.
Verkkosivut
Sisältö on kuningas, sanotaan. Verkkosivut ovat helpoin ja nopein tapa saada tietoa yrityksestä, joten verkkosivujen sisältö on kuninkuuden ylin painoluokka. Muun muassa siksi Roihu suunnittelee verkkosivujen tekstit erityisellä huolella, kohderyhmät ja mobiilikäyttäjät huomioiden. Työmme lähtökohtana on, että verkkosivut ovat digitaalinen aulapalvelija ja ensimmäinen asiakaskokemus.
Kenties tärkein asia verkkosivuilla on johdonmukainen ja selkeä rakenne ja käytettävyys. Tekstin ja kuvan on vaikea myydä, jos käyttäjä poistuu ärtyneenä sivuilta. Loogisuus ja ajatusten lukeminen ovatkin tärkeitä ohjenuoria Roihun rakenne- ja käytettävyyssuunnittelussa, johon kuuluu myös sivujen testaaminen eri selaimilla ja mobiililaitteilla.
Hakukoneoptimointia tehdään esimerkiksi avainsanojen järkevällä viljelyllä verkkosivujen tekstissä, linkityksillä muilta sivuilta, sivukartan luomisella ja otsikoiksi määritettyjen tekstien sekä niin sanottujen metatietojen tarkalla suunnittelulla. Oikeilla avainsanoilla lisäämme liikennettä sivustollasi.
Hakukonemarkkinointi on keskeinen palikka digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudessa. Hakukoneystävällinen sisältö on tärkein keino parantaa verkkosivun löydettävyyttä, mutta se ei kuitenkaan aina riitä. Roihun ammattilaiset suunnittelevat maksullisen hakukonemainonnan, joka paikkaa esimerkiksi uuden verkkosivun löydettävyysongelmaa, kun hakukoneet eivät vielä tunnista sivustoa samanarvoiseksi kuin ennen.
Maailmassa on yli miljardi ihmistä, jotka eivät voi käyttää verkkopalveluita, koska ne on suunniteltu väärin. Siksi verkkosivuston teknisessä toteutuksessa käyttäjäkokemus kulkee kaiken muun edellä, hakukonenäkyvyys hyvänä kakkosena. Navigoinnin helppous, kaikilla päätelaitteilla ja loogiset palvelupolut ovat työmme ytimessä.
Verkkosisältöjä, verkosta ladattavia asiakirjoja tai videoita ei tehdä vain hyväkuntoisille nuorille aikuisille. Saavutettavuus on lain vaatimus, kohteliaisuuden osoitus ja välittämisen viesti. Se on toki myös selkeää markkinointia, hakukoneoptimointia ja asiakaspalvelua. Roihu on kulkenut saavutettavuuden kanssa vuodesta 2019. Saavutettavuus vaikuttaa sekä materiaalien sisältöön että niiden tekniseen toteutukseen, vaatimuksista riippuen.
Strategia ja brändi
Markkinointistrategia valaisee lamput markkinoinnin pururadalla. Se määrittelee linjan, johon markkinoinnin toimenpiteet perustuvat. Roihun käsissä muovautuva markkinointistrategia perustuu yrityksen liiketoimintastrategiaan, sillä markkinointi ei ole irrallinen saareke. Ja koska markkinoinnilla on aina tavoite, se vaatii myös hyvän ja perinpohjaisen suunnitelman.
Aivan kuten markkinointi perustuu markkinointistrategiaan, myös yrityksen tai organisaation viestintä perustuu viestintästrategiaan. Roihu laatii viestintästrategioita, joissa iso kuva määrittelee linjan, josta esimerkiksi viestinnän sisällöt, teemat, kohderyhmät ja kanavat johdetaan.
Brändi on kuluttajan päässä syntyvä mielikuva yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta. Koska se on yksilöllinen, sitä on täysin mahdotonta hallita sataprosenttisesti. Alkuvaiheessa brändiä voi kuitenkin rakentaa ja olemassa olevaa kirkastaa, jotta mielikuva olisi mahdollisimman lähellä toivottua. Ja tähän Roihu tarjoaa ammattitaitoaan. Sillä brändäys on tavallaan yrityksen tavoitteen ja kuluttajan saaman mielikuvan keskiarvo. Ja aivan kuten koulussa, keskiarvoa voidaan parantaa tavoitteellisella työllä.
Hyvin tuotteistettu palvelu on helpompi myydä, ostaa ja tuottaa. Kun yrityksellä ja kumppanilla on kristallinkirkas kuva siitä millaisesta tuotteesta on kyse, ketkä ovat kohderyhmää, mikä haaste tai ongelma halutaan ratkaista ja miten tuote tuodaan asiakkaille, ollaan palvelumuotoilun ytimessä.
Yrityksen, tuotteen tai palvelun nimi kertoo yrityksestä ja mikä tärkeintä – erottautuu kilpailijoista. Visuaalisuuden ja tekstin pyhästä suhteesta kertoo, että hyvä nimi kuvastaa tuotetta. Roihun nimi- ja tuotemerkkisuunnittelu keskittyy mielikuviin, joita nimi herättää yleisössä.
Visuaalinen suunnittelu
Graafinen suunnittelu on erikoisosaamista, jossa muotoillaan yrityksen viesti taitavasti eri markkinointiviestinnän keinoihin ja kanaviin – tuotepakkauksista verkkosivustoihin. Roihun graafinen suunnittelu on paitsi luovuutta myös laajojen kokonaisuuksien ymmärtämistä, tarkkuutta, ammattiylpeyttä ja määrätietoisuutta. Hieno työ ei riitä, pitää olla myös myyvä.
Logosuunnittelu on käsityötä. Roihu Inc. osaa tiivistää pieneen kuvaan jotain oleellista yrityksestä, tuotteesta tai palvelusta – vieläpä siten, että se kuva jää mieleen, erottuu ja toimii erilaisissa käyttötarkoituksissa. Logo onkin tarkoin suunniteltu viesti toimialasta tarkoin määritellylle kohderyhmälle.
Tunnistettava visuaalinen ilme on värejä, muotoja, fontteja ja graafisia elementtejä. Roihun suunnittelema visuaalinen ilme erottaa yrityksen, tuotteen tai palvelun kilpailijoista. Lisäksi se on tunnistettava ja palaa verkkokalvolle.
Valokuva on yrityksesi tähtimyyjä. Valokuvat ja kuvitukset puhuttelevat ja ovat keskeinen osa potentiaalisen asiakkaan saamaa ensivaikutelmaa yrityksestä. Roihu palvelee, kun haluat kuvia, jotka nostavat brändisi arvoa ja myyvät paljon, paljon enemmän kuin tuhat sanaa.
Näy, niin tulet nähdyksi. Roihu Inc. suunnittelee näyttävät messuosastot ja rollupit tilan tarpeiden mukaan. Mahdollinen messuosaston laajennus otetaan huomioon suunnittelussa.
Video on sisältömarkkinoinnin kuningas ja liikkuva kuva kaikkien huulilla. Video liikkuu verkossa vaivatta ja sen jakelu eri kanavissa on helppoa. Se vetoaa tarvittaessa tunteisiin ja kertoo koskettavankin tarinan sekunneissa. Roihun videot paketoivat tarinan niin, että liikkuvan kuvan äärelle malttavat pysähtyä myös ruuhkavuosissa rämpivät sekä levottomat diginatiivit.
Siivitä yrityksesi uusiin korkeuksiin Roihun pienoiskopterin eli dronen avulla. Kopterillamme kuvatut pätkät soveltuvat erinomaisesti esimerkiksi tuote- ja yritysvideoihin, videomainontaan (sosiaalinen media, YouTube jne.) sekä yleisiin ilmakuvauksiin. Lisäksi Roihun kuvauskopterin avulla voidaan tehdä vaikkapa mieleenpainuvia toimitilaesittelyjä.
Alussa on pohjapiirros ja mitat, sitten alkaa työ. Roihun tila- tai showroom-suunnittelu on visuaalinen näkemys siitä, miten brändi näkyy tilassa, mitä materiaaleja ja kalusteita käytetään ja miten tila saa uuden elämän.