Mitä on saavutettavuus?
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman helposti. Saavutettavuus on digitaalinen vastine sille, että saattaa apua tarvitsevan tien yli tai suunnittelee esteettömiä asuntoja. Se on paitsi lain vaatimus myös selkeää markkinointia ja hyvää asiakaspalvelua ihan jokaiselle. Ja kilpailuetu palvelun tarjoajalle.
Olemme koonneet muutamia keskeisiä saavutettavuusasioita tähän osioon. Kannattaa kuitenkin huomioida, että alla olevat listat ja sisällöt eivät ole millään tapaa tyhjentäviä. Lopussa on hyödyllisiä linkkejä lisätietoa janoaville.
Mitä pitää huomioida saavutettavuudessa verkkosivuilla ja visuaalisessa suunnittelussa?
- värit ja niiden kontrastit tekstissä ja infografiikassa – riittävä kontrasti sisällön ja taustavärin välillä
- informaatio ei saa olla vain värillä ilmaistu tai erotettu
- fontti on leikkaukseltaan ja kooltaan helppolukuinen
- teksti muotoillaan saavutettavaksi (esimerkiksi pienaakkoset, rivivälit sekä kappaleleveys ja -tasaus)
- verkkosisällön on oltava visuaalisesti mahdollisimman selkeä ja rauhallinen – mutta kiinnostava
- toiminnallisuus ja käytettävyys etenkin verkkosivustolla (esimerkiksi valikot, linkit ja nappulat)
- lähdekoodi on virheetöntä ja loogista, ja siinä on huomioitu HTML-standardi ja WCAG-kriteerit.
Käytännön esimerkkejä saavutettavuuden huomioimisesta
Väri-ilmaisun vaihtoehtona voi käyttää esimerkiksi kuviota, jonka hahmottaminen ei vaadi normaalia värinäköä. Väri-ilmaisun rinnalla kannattaa käyttää kuvaketta, joka viestii saman asian. Tällainen kuvake on esimerkiksi huutomerkki virheilmoituksessa punaisen värin lisäksi.
Alt-tekstit, suomeksi myös vaihtoehtoiset tekstit, eli kuvien tekstivastineet tulee kirjoittaa, jos kuvan sisältö on oleellinen käyttäjälle. Alt-tekstit kertovat kuvan sisältämän tiedon ja kuvan tarkoituksen käytetyssä asiayhteydessä. Huom! Kuvan sisältämä tieto on eri asia kuin se, mitä kuvassa näkyy. Esimerkiksi kuvituskuvat eivät välttämättä vaadi alt-tekstiä.
Saavutettavien verkkolomakkeiden kentät tulee olla suorakulmion muotoisia, rajat selkeitä ja kentän nimi näkyvissä myös silloin kun kenttään kirjoitetaan. Lisäksi sarkaimella (tabulator-näppäin) navigointi ohittaa tekstit jotka eivät ole otsikoita.
Näppäimistöllä navigointi vaatii loogista elementtien järjestystä: vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas.
Huomioääriviivat painikkeiden, linkkien tai navigaation ympärillä auttavat käyttäjiä näkemään, mihin elementtiin näppäimistön “kursori” kohdistuu. Tämä helpottaa navigointia sivustolla.
Mitä pitää huomioida saavutettavissa asiakirjoissa
Tekstinkäsittely
esim. Microsoft Word, Google Docs
- tyylien käyttö
- selkeä rakenne ja ymmärrettävä kieli
- asiakirjan rakenteiden merkitseminen
- linkkien nimeäminen kuvaavasti
- alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit kuviin
- selkeästä ulkonäöstä huolehtiminen
- riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä
- asiakirjan kielimerkintä
- kuvaava nimi tiedostolle
Diaesitykset
esim. Microsoft PowerPoint, Google Slides
- jokaiselle dialle ja koko esitykselle otsikko
- esityksen kaikkien otsikoiden ja osioiden nimet
- selkeä tiedostonimi
- kuville vaihtoehtoinen teksti
- elementtien lukujärjestys
- koristekuvien ja taustakuvien käyttäminen
- nimeä linkit kertovasti
- selkeät värit ja kontrastit
- lukemisjärjestyksen tarkistaminen ruudunlukuohjelmalla
Kuluttajakauppa saavutettavuuden piiriin
Laki saavutettavuudesta koskee kaikkia kuntia ja valtion viranomaisia. Myös esimerkiksi pankkien, vakuutusyhtiöiden, postin ja monien järjestöjen verkkosivustojen ja mobiilisovellusten pitää olla saavutettavia. .Lain piiriin kuuluvat 28.6.2025 lähtien myös nämä kuluttajille tarkoitetut digitaaliset palvelut, mikäli niitä tarjoavissa yrityksissä on vähintään 10 työntekijää ja liikevaihto vähintään 2 miljoonaa euroa:
- verkkokaupat
- henkilöliikennepalvelujen digitaaliset palvelut, kuten lippukaupat, reittioppaat ja liikenne- ja häiriötiedotteet
- e-kirjat
- kuluttajapankkipalvelut
- suoratoistopalvelujen käyttöliittymät, kuten Yle Areena, Netflix ja MTV Katsomo
- verkkoviestintäpalvelut, kuten WhatsApp
Termiviidakon lyhyt oppimäärä
Verkkopalvelu
Verkkosivusto ja sen sisältämät sisällöt ja toiminnot. Digipalvelulaissa käytetään ilmaisua digitaalinen palvelu. Se kattaa verkkosivustot ja mobiilisovellukset toiminnallisuuksineen.
HTML
Merkintäkieli, jolla kuvaillaan verkkosivun sisällön rakenne. Html perustuu tunnisteisiin eli tageihin, joilla määritellään sivun erilaiset elementit, kuten leipäteksti, otsikot, luettelot ja kuvat. Verkkosivulla täytyy olla käytetty html-kieltä standardin mukaisesti ja virheettömästi, jotta sisältö näkyy oikein eri selaimilla ja laitteilla ja toimii myös avustavilla teknologioilla.
Lähdekoodi
Tietokoneohjelman tekstimuotoinen kuvaus ohjelmointikielellä.
WCAG ja saavutettavuusvaatimukset
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) tarkoittaa verkkosisällön kansainvälisiä saavutettavuusohjeita. Digitaalisen palvelun ja sen sisältöjen pitää täyttää sille asetetut, eurooppalaisen standardin EN 301 549 määrittelemät tekniset saavutettavuusvaatimukset. Standardissa viitataan WCAG-ohjeistukseen.
Käytettävyys
Kuinka hyvin verkkopalvelun toimintoja voidaan käyttää haluttuun tarkoitukseen? Käytettävyys kertoo, kuinka helppoa ja tehokasta palvelun käyttäminen on.
Navigaatio
Sivuston päävalikko, joka on kenties tärkein yksittäinen asia sivustolla liikkumisessa. Onnistuneessa saavutettavuudessa valikkoa voi käyttää monin eri tavoin ja apuvälinein.
Lukujärjestys
Saavutettavuudessa lukujärjestys on eri asia kuin koululaiselle tai opiskelijalle. Lukujärjestys (tab order) ohjaa ruudunlukijakäyttäjät etenemään esimerkiksi lomakekentästä toiseen loogisesti Tab-näppäimellä eli sarkaimella. Koodissa määritetty lukujärjestys lomakekentille auttaa kaikkia käyttäjiä dokumentin tutkimisessa ja käyttämisessä ilman, että käyttäjän tarvitsee lukea koko dokumenttia läpi sana sanalta.
Ruudunlukuohjelma
Ohjelma, joka tutkii tietokoneen näytön sisältämää tekstiä sekä siihen liittyviä rakenteen merkkauksia ja välittää niistä tietoa äänenä tai pistekirjoituksena. Ruudunlukuohjelman avulla näkövammaiset ja muut lukemisesteiset henkilöt voivat käyttää verkkosivuja.
Digipalvelulaki
Laki, joka toteuttaa saavutettavuusdirektiivin Suomessa. Laki velvoittaa julkista sektoria ja osin yksityistä sektoria huomioimaan verkkosivustojen ja mobiilisovellusten suunnittelussa, toteutuksessa ja ylläpidossa saavutettavuusvaatimukset.
Esteettömyysdirektiivi
EU:n esteettömyysdirektiivi vaatii, että viranomaiset ja yksityinen sektori tekevät tietyt tuotteet ja palvelut esteettömiksi. Esteettömyys tarkoittaa kohteen mahdollisimman helppoa lähestyttävyyttä kaikille ihmisille. Verkkopalveluissa käytetään useimmiten sanaa saavutettavuus.
Saavutettavuusseloste
Digitaalisen palvelun pakollinen osio kertoo käyttäjille sen, kuinka saavutettava palvelu on.
Saavutettavuuden ammattilaisia vuodesta 2019
Verkkosisältöjen saavutettavuusohjeen WCAG 2.2. mukaisesti noudatamme Roihussa AA-tason kriteerejä. Roihun asiantuntijat ovat huippuammattilaisia, jotka osaavat ottaa saavutettavuuden huomioon kaikissa suunnittelun ja tuotannon vaiheissa.
Roihu Inc. on toiminut julkisen ja kolmannen sektorin digitaalisten palveluiden saavutettavuuden parissa vuodesta 2019. Saavutettavuus on Roihussa pääasiassa verkkosivustojen, sosiaalisen median, videoiden ja verkosta ladattavien Word-, Excel-, PowerPoint- ja pdf-tiedostojen sisältöjen suunnittelua ja toteutusta sekä aineistojen teknistä toteutusta.
Verkkosisältöjen WCAG-saavutettavuusohjeen mukaisesti noudatamme uusimpia WCAG-standardeja ja kulloinkin voimassa olevia kriteerejä. Kehitämme osaamistamme webinaareissa ja seminaareissa.