Miten tehdään toimiva somesuunnitelma – 12 kohdan lyhyt mutta tärkeä oppimäärä

Jos sosiaalisen median markkinoinnilla halutaan tulosta, se vaatii erillisen somestrategian. Kokosimme oheen lyhyen oppimäärän somesuunnitelman tärkeimmistä vaiheista.
1. Aseta tavoitteet.
Ihan konkreettiset tavoitteet. Ei mitään usvaisia ympäripyöreyksiä, vaan selkeät, mitattavat, realistiset ja markkinoinnin kannalta olennaiset tavoitteet. Laadullisia tavoitteita voi olla vaikeampi mitata kuin määrällisiä, mutta tämä on maratonjuoksu ilman pikavoittoja. Siksi laadulliset voivat olla jopa määrällisiä tärkeämpiä ja eritoten vaikuttaa määrällisten tavoitteiden lukuihin pitkällä aikavälillä.
Aseta tavoitteiden toteutumiselle myös jokin aikaikkuna. Esimerkiksi seuraajien määrän nostaminen X %:lla vuoden aikana. Tee nykytila-analyysi yrityksen tai brändin somesta ennen suunnitelmaan uppoutumista: mikä toimii, mitä pitäisi parantaa?
2. Määrittele kohderyhmät.
Kenelle viestit ja miksi? Miten ensisijainen ja toissijainen kohderyhmä eroavat toisistaan ja miten se tulee näkymään somesisällössäsi? Voit jaotella kohderyhmät esimerkiksi tarpeiden, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan. Määrittele lisäksi kohderyhmittäin, minkälaista arvoa someviestintäsi tuottaa seuraajillesi.
3. Määrittele kanavat.
Missä haluat viestiä? Missä kanavissa kohderyhmäsi viettää aikaa? Mitkä kanavat tukevat tavoitteitasi? Tämä kannattaa käydä läpi perinpohjaisesti ennen kuin alat miettiä teemoja ja sisältöjä, sillä kanavavalinnat vaikuttavat niihin.
4. Määrittele suuntaviivat sisällölle.
Mitä haluat viestiä? Suunnittele sisältöä, joka kiinnostaa kohderyhmääsi.. Mieti sen kautta sisältötyyppien painoarvot: teksti, kuvat, videot, tarinat, ehkä jopa livelähetykset. Mieti, millainen sisältö tukee brändisi viestiä. Voit kehittää omia sisältökonsepteja ja valita aihetunnisteet eli hashtagit joita käytät. Mieti lisäksi, millaisia erilaisia sisältöaiheita aiot käyttää: asiakastarinat, opastusvideot, vinkit, tuote-esittelyt, keskustelun herättäminen jne.
5. Millainen äänensävy eli tone of voice?
Miten sopeutat somekanavien äänensävyn yrityksen tai brändisi vastaavaan? Minkälaisia eroja viestisisällöissä on eri kanavien välillä? Millaisia sävyeroja määritellyn äänensävyn sisältä löytyy ja miten niitä käytetään eri kanavissa?
6. Suunnittele julkaisuajankohdat.
Milloin haluat viestiä ja mitä? Laadi sosiaalisen median markkinoinnista vuosikello, johon aikataulutat aiheita valmiiksi. Somen vuosikello kannattaa integroida markkinoinnin ja viestinnän yleiseen vuosikelloon, jolloin somessa tulee varmasti huomioitua esimerkiksi yrityksen sesonkiajat, messuosallistumiset ja muut tärkeät ajankohdat.
Somejulkaisujen aiheet riippuvat tietenkin toimialasta ja kohderyhmästä. Uusiutuvaan energiaan perustuvalle vihreän siirtymän yritykselle Suomen ja maailman ylikulutuspäivä on tärkeä osa markkinointia, lentoyhtiölle, matkatoimistolle tai kivihiilellä energiaa tuottavalle yritykselle luultavasti ei.
Valmiiksi suunniteltujen, lukkoon lyötyjen ja kirjoitettujen aiheiden rinnalla kannattaa reagoida ympäröivään maailmaan ja poimia akuutteja aiheita sisältöihin.
7. Aikataulutus ja budjetti
Laadi aikataulu ja budjetti sosiaalisen median toimenpiteille. Voit palastella budjetin tarvittaessa sisällöntuotannon, mainonnan ja teknisen puolen (julkaisut ja kampanjat kanaviin, seuranta) osioihin.. Määrittele vastuuhenkilöt ja prosessit.
Huom! Varmista, että organisaation sometilit eivät ole yhden henkilön varassa! Muutokset henkilöstössä voivat muussa tapauksessa aiheuttaa erittäin paljon ja erittäin harmaita hiuksia, kun pahimmillaan kenelläkään työntekijöistä ei ole pääsyä yrityksen sometilille.
8. Mittaa!
Tee seurantaa ja pika-analysoi tuloksia jo muutaman päivän jälkeen. Tukevatko ne tavoitteitasi? Valitse mittarit tavoitteidesi mukaan. Tee tarvittaessa muutoksia suunnitelmaan.
9. Vuorovaikuta ja sitouta keskustelijoita
Vastaa kommentteihin ja viesteihin nopeasti, aktiivisesti ja asiallisesti. Sitouta ihmisiä keskusteluun kysymyksillä ja keskustelun aloituksilla. Vuorovaikuta seuraajien kanssa. Määrittele, mitä tilejä seurataan, millä tavalla kommentoidaan ja mitä tykkäillään.
10. Seuraa kilpailijoita
Opi kilpailijoiden someonnistumisista ja -virheistä, Mieti tapoja erottua ja tarjota kohderyhmällesi sellaista arvoa, jota ei muualta saa.
11. Raportoi ja vakuuta
Somesta saa kanavakohtaisesti kattavat raportit. Poimi tuloksista yrityksesi kannalta oleellisimmat. On tärkeää vakuuttaa yrityksen johto somemarkkinoinnin tärkeydestä.
Kun raportit ovat “kirjoissa ja kansissa”, niihin voi palata ja verrata esimerkiksi vuoden takaisia tuloksia nykyhetkeen. Erityisen tärkeää tämä on alalla ja yrityksissä, joilla on selkeät sesongit tai teema-aiheet joka vuosi samoihin aikoihin: Black Friday, viljelykasvien istutus, kevään juhlasesongit jne.
12. Arvioi ja reagoi.
Arvioi somesuunnitelman tehokkuutta tulosten ja raporttien sisältöjen perusteella. Tee tarvittaessa muutoksia, jotta saavutat parhaan mahdollisen tuloksen. Vaikka muutoksille ei olisi tarvetta, pidä ideointityöpaja esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa, niin saat tuoreita ideoita sisältöihin.
Somettamisiin
Heikki
Psst. Haluatko sinäkin laatia tai päivittää brändisi tai yrityksesi somesuunnitelman? Autamme mielellämme sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Uskomme avoimeen yhteistyöhön ja tuomme käyttöösi laajan osaamisemme, jotta sosiaalisen median näkyvyytesi palvelee liiketoimintasi tavoitteita. Ota yhteyttä!
Lue asiakastarina:
Scanian somea ajetaan numeroilla