Sano se huoneentauluin
Huoneentaulut ovat kivoja. Jos jokin lause on kantanut vuosituhansia tai jopa -kymmeniä, täytyy siinä olla suurta viisautta. Copywriterimme Jyrki lähti peilaamaan viestintätoimiston työtä ikivihreisiin lohkaisuihin.
Tyhjästä on paha nyhjäistä …mutta ei mahdotonta ammattilaiselle.
Luovan työn ammattilaisen tunnistaa kuulemma siitä, että ammattilainen ei tarvitse inspiraatiota. Hän istuu alas ja tekee mitä tilattiin. Kirjoittaa kun pitää kirjoittaa ja maalaa kun pitää maalata. Tyhjästä on paha nyhjäistä, mutta ammattilainen kyllä tekee sen. Sama koskee markkinointiviestinnän ammattilaisia: kampanjat, kuvitukset, soljuvat tekstit verkkosivuille tai vaikkapa uusi markkinointistrategia syntyvät meillä ulkoapäin katsoen lähes tyhjästä. Mutta miten muka voi luoda tyhjästä? Paljastan teille salaisuuden: vaikka meillä on myös mahtavan mielikuvituksen omaavia luovia ammattilaisia niin työtämme emme itse asiassa aloita tyhjältä pöydältä: meillä on dataa, kokemusta ja ymmärrystä. Niiden läpi ihailemme asiakkaan liiketoimintaa, ammattitaitoa ja innokkuutta. Sitten on ripaus sitä samaa taikapölyä kuin taiteilijoilla. Kun kaiken päälle vielä seuraamme markkinoinnin ja viestinnän uusia tuulia, on lopputulos hyvin perusteltuja kuin tyhjästä syntyneitä luovia ratkaisuja. Ja niihin liittyy myös seuraava sanontamme…
Jaha, kruunalla someen, klaavalla radioon.
Klassikkokohtaus: Uuno Turhapuro heittää taksin ovella kolikkoa päivän jatkosta. Kokemuksemme mukaan vastaavaa tapahtuu myös yritysten markkinoinnin suhteen: vaikka kolikkoa ei etämaksuaikana enää heitettäväksi löydykään, ei markkinointipäätösten taakse silti aina löydy perusteluja. Ja jos jokin on kolikon korvannut niin se on Musta tuntuu -metodi. Koska itse en koskaan kulje bussilla, niin kuka niitä bussien mainosnäyttöjä muka nykyään katselee?
Koska toisto on opintojen äiti: meillä Roihussa asiakkaiden markkinointia suunnitellaan ja toteutetaan tiedolla, kokemuksella ja numeroilla. Yhdistämällä syvällisen markkinointiviestinnän osaamisen liiketoimintaymmärrykseen ja laajaan toimialatuntemukseen, pystymme aina perustelemaan asiakkaalle tekemämme ehdotuksen.
Moni varmaan muistaa, että Uuno Turhapuron tapaushan jatkuu niin, että Uuno heittää kruunan, jolla piti mennä kotiin, mutta herra Turhapuro toteaakin, että ”Esson baarille”. Varsinainen päätös oli siis jo tehty eri elimessä ja valintatilanne silkkaa teatteria. Ei täysin tuntematon ilmiö myöskään markkinoinnin puolella. Oletko muuten jo lukenut, kun kollegani Heikki kirjoitti Tampereen kauppakamarille artikkelin ”Markkinointi on johdon asia” Heikki tuo tekstissään esille faktan, että markkinointikokemus yritysten hallituksissa on harmittavan ohutta.
Roihun nimen alkuosa ”ROI” viittaa talouden termiin ”sijoitetun pääoman tuottoaste”. Seuraavan kerran kun teillä yläkerta tyrmää markkinointibudjetin, soita meille: tehdään teidänkin markkinoinnistanne investointi, jolta voi ja tulee odottaa tuottoa.
Mennäänpäs mokoman taantuman yli, että heilahtaa.
Olen urallani päässyt todistamaan tilannetta, jossa mainostoimisto pyydettiin apuun myynnin sakatessa. Kokouspöydässä selvisi, että olin myöhässä: päätös markkinoinnin karsimisesta oli jo tehty samana aamuna niin sanotusti ylemmällä tasolla, ja symbolisena eleenä kokousviineritkin oli jätetty ostamatta. Kysyin suoraan: ajattelitteko, että myynti sujuu paremmin, jos markkinoi vähemmän? Hölmö kysymykseni ilmeisesti kalahti oikeaan kohtaan, koska epätoivoisen oloinen tilanne vaihtui pokeripöydistä tuttuun niin kutsuttuun all-in -strategiaan. Saatesanat ”Saadaan ainakin varasto myytyä tyhjäksi” eivät varsinaisesti kuitenkaan kuulostaneet siltä, että strategiaan olisi suuremmin yrityksen johdon taholta uskottu. Mutta niin vain mokoman taantuman yli mentiin, että heilahti ja kyseinen yritys porskuttaa nyt yli 10 vuotta myöhemmin hyvissä voimissa. Asiakkaille todellakin kannatti kertoa tuotteista enemmän ja laadukkaammin kuin oli tehnyt aikaisemmin. Sillä niinhän se on: jos jokin ei meinaa onnistua, niin keskittyminen, strategian tarkistaminen ja resurssien lisääminen ovat parempia valintoja kuin pyyhkeen heittäminen kehään.
Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta mainontaa!
Minna Canth kirjoitti historiaan jääneen lauseensa kirjeessä Kaarlo Brofeldtille. Canth kirjoittaa, että tosi elämän tosi huolet karkottavat häneltä unen ja tekevät sydämen levottomaksi. Hän kuitenkin muistuttaa, että nuo huolet ovat hänelle tarpeellisia. Rivien väleistä voi lukea, että ne kasvattavat mieltä. Puolikuollut elämä olisi sitä paitsi vielä huonompi tilanne.
Canth tulee määritelleeksi markkinoinnin aika hienosti. Se on nimittäin ihan kaikkea muuta kuin nukkuvaa, puolikuollutta mainontaa. Markkinointia on tuotteesi muoto, koko ja väri. Tuotteesi pakkaus on markkinointia, samoin kuin sen esittelymateriaali ja myyntipresentaatiot. Myyjiesi pukeutuminen, heidän käytöksensä tai tapansa ottaa yhteyttä ja myydä. Markkinointia kaikki.
Markkinointia on myös asiakaspalvelusi asenne, asiantuntemus ja vastausaika. Kivijalkasi yleisilme ja verkkosivusi asiakaspolku. Mieleeni tulee Frans Emil Sillanpään kuolematon brändinrakennuksen johtoajatus, että markkinoida sinun pitää ja tajuta se, että sinä markkinoit.
Kaikki tuo on aikamoinen kokonaisuus! Tuon kokonaisuuden pitäminen koordinoituna, viimeisen päälle yhtenäisenä yritykselle positiivisena pakettina on erittäin vaativa tehtävä. Siksi suosittelemme ammattilaisten puoleen kääntymistä. Mainonta, siis yksittäinen mainos tai peräti mainoskampanja, jossa kehutaan tuote maasta taivaisiin, olisi paljon helpompi rasti. Markkinointi on kuitenkin kaikesta unet vievästä stressistä ja riittämättömyyden tunnetta herättävästä mahdottomuudestaan huolimatta valtavan paljon arvokkaampi kokonaisuus kuin mikään nukkuva, puolikuollut mainonta. Älä siis ota mitään kesäkamppista vaan sitoudu kunnon markkinointiin. Sillä niinhän se on, että markkinointi on yrityksen parasta aikaa!
Veni, vidi, vendidi. Tulin, näin, myin.
Jyrki