1.2.2022 13.48

Saavutettava, vastuullinen ja aito sinivioletti keksipurkki

Edellä luit juuri muistisäännön markkinointiviestinnän vuoteen 2022. Markkinoinnin strategioita ja operaatioita tulee tehdä perustuen tietoon ja numeroihin, ja tuossa se tieto on tiivistettynä. Seuraavassa ovat siis minun 5 varmaa hevosta vuoden 2022 laukkakisoihin eli mitä kehityskulkuja markkinointiviestinnässä kannattaa huomioida tämän vuoden aikana.

1. Keksit loppuvat ja sinun pitää varautua siihen

Google ilmoitti jo vuonna 2020, että se lopettaa kolmannen osapuolen keksien eli evästeiden eli “cookies”-tekniikan tukemisen 2022. Tällä tietoa muutos tosin siirtyy vuoden 2023 lopulle. Yksinkertaistettuna: tähän saakka käyttäjän vierailua eri verkkosivujen välillä on voitu seurata, jotta hänelle on voitu näyttää osuvampia mainoksia. Tämä on tehnyt kolmannen osapuolen evästeistä kovan markkinointityökalun.

Kolmannen osapuolen evästeiden poistaminen muuttaa markkinointia verkossa väistämättä ja radikaalisti. Voittajia ovat kuluttajat, joiden yksityisyyden suoja paranee. Tämä on myös se virallinen syy Googlen toimintaan. Kehitys on myös siinä mielessä positiivinen, että data on jatkossa entistä enemmän hyvisten käsissä. Tai ainakin Googlen käsissä.

Sen sijaan yritykset, joihin kuluttajalla ei ole asiakassuhdetta, eivät jatkossa saa kuluttajan selaustietoja. Myös yhteys mainosnäytön ja konversion välillä katkeaa siltä osin kuin se on perustunut kekseihin.

Kukaan ei vielä tiedä mitä vajaan kahden vuoden päästä tapahtuu. Sinulla on kuitenkin nyt hetki aikaa opetella tuntemaan itse asiakkaasi ja ennen kaikkea luomaan heihin asiakassuhde.

Itse keräämäsi ja omistamasi data on arvokkaampaa kuin koskaan: kahden vuoden päästä on mahdollista, että kukaan kolmas osapuoli ei tarjoa sinulle nykyisen kaltaisesti valmiita tietoja verkkosivujesi kävijöistä ja potentiaalisista asiakkaista. Paitsi ehkä Google. Joka tapauksessa reagoi nyt! Jos et tiedä miten, niin ole yhteydessä markkinointitoimistoosi: me tiedämme yhtä ja toista asiakassuhteista.

2. Saavutettavuus on pysyvä verkkotrendi

Jopa 15 % ihmisistä ei voi käyttää verkkopalveluita, koska ne on suunniteltu väärin. Julkishallinnon saavutettavuusdirektiivi pyrkii korjaamaan tämän epäkohdan. Maineen ja palvelun vuoksi saavutettavuuden pitäisi kiinnostaa myös kaikkia yrityksiä. Ihan samalla tavalla kuin on tärkeää, että kivijalkapalveluun pääsee pyörätuolilla, myös näkövammaisten tai lukihäiriöisten tulisi voida asioida verkkosivuillasi.

Saavutettavuus sitä paitsi palvelee meitä kaikkia. Esimerkiksi videoiden tekstitykset palvelevat myös heitä, jotka katsovat videoita avokonttorissa tai työmatkabussissa ja tekstien luku äänitiedostoksi mahdollistaa sisältösi kuuntelun vaikkapa lenkillä tai auton ratissa.

Roihu on panostanut verkko- ja mobiilipalveluiden saavutettavuuteen jo parin vuoden ajan. Työntekijät ovat perehtyneet saavutettavuusdirektiivin vaatimuksiin ja kouluttautuneet saavutettavien markkinointiratkaisujen suunnitteluun ja toteuttamiseen, jotta pystymme palvelemaan teitä asiakkaidenne odotusten ja lainsäädännön vaatimusten täyttämisessä.

Ole yhteydessä, niin katsotaan miten teidän sisältönne olisi kaikkien silmillä ja korvilla!

3. Me ollaan influenssereita kaikki, kun oikein silmin katsotaan

Somepersoonien ja muiden influenssereiden eli vaikuttajien rinnalle ovat nousemassa mikroinfluensserit. Tuhannen someseuraajan vaikuttaja on nimittäin halvempi ja piireissään uskottavampi ja tehokkaampi kuin julkkisvaikuttaja.

Ja uskokaa tai älkää: influensserit vaikuttavat myös B2B-kaupassa. Olemme lukeneet esimerkiksi tunnettujen henkilöiden kehuvan SaaS-palveluita, kuten sähköposti-, CRM-, laskutus- ja palkanmaksu- sekä ERP-palveluita.

4. Milleniaalit ovat niin 2010. Nyt ostaa sukupolvi Z!

Ikäluokat tulevat ja menevät. Juuri kun opit mystisten milleniaalien käytöstavat, niin seuraavaksi tulee Z-sukupolvi eli kansainvälisemmin Gen Z. He ovat syntyneet 1990-luvun puolivälin jälkeen eli alkavat valmistua nyt korkeakouluista. Kuluttajina he ovat olleet luonamme jo hyvän tovin, mutta seuraavaksi heidän tulotasonsa kasvaa ja heitä nousee myös B2B-rooleihin.

Suosittelen perehtymään tuon uuden sukupolven ajatuksiin, mutta tässä teille tärkein asia: Z arvostaa aitoutta ja läpinäkyvyyttä. Ole siis aito: käytä omia kuvia, teetä omaa grafiikkaa ja julkaise omaa sisältöä Viimeistään nyt on myös aika aloittaa projekti läpinäkyvyydestä: tee prosessisi sellaisiksi, että voit avata ne ostajille ja luo luottamus ja yhteys.

Me Roihulla emme osaa lukea ajatuksia, mutta meillä on tutkittuun tietoon ja vankkaan kokemukseen pohjautuvaa ymmärrystä viestinnän vaikuttavuudesta. Ole yhteydessä, niin katsotaan mitä aitous teillä voisi tarkoittaa.

5. Kestävyys kannattaa

Vastuullisuus, kestävyys, ekologisuus. Sanoja, jotka sinun kannattaa aivan viimeistään tänä vuonna ottaa muunakin kuin kauniina puheena ja viherhömppänä. Kaikki tutkimukset sanovat, että kestävämpi ja vastuullisempi liiketoiminta on myös kannattavampaa. Eli ostajat äänestävät lompakollaan paremman maailman puolesta.

Kun liiketoiminta on kestävää ja vastuullista, saat kaupan päälle myös materiaalia markkinointiviestintääsi: kerro mitä kestävyys teille tarkoittaa ja millaisella tiekartalla etenette. Ammattilaista kannattaa konsultoida, jotta viestintä ei päädy viherpesun puolelle.

Bonus: Vuoden väri on ”Very Peri”

Graafisen maailman väriruhtinaan Pantonen vuoden väri on “Very Peri”, joka on violettiin taittava sininen. Pantonen mukaan väri edustaa kepeää iloista asennetta ja sen rohkea läsnäolo kannustaa luovaan kekseliäisyyteen ja luovuuteen. Mikä on se luova ja rohkea tilanne, jossa teillä irroteltaisiin sinivioletilla?

Tammikuu on taputeltu ja maailma avautuu!

Saavutettavan, vastuullisen ja aidon sinivioletin keksipurkin äärellä,

Jyrki
Viestintäsuunnittelija, copywriter

Takaisin ajankohtaisiin

Teema Vaihda teemaa