26.9.2024 13.28

Bränditoimisto – yrityksesi personal trainer

Roihu Inc:n yksilöllisesti generoima tekoälykuva

Onko yrityksesi brändi-identiteetti rapakunnossa? Ei hätää! Unohda löysät mielikuvat ja hengästyttävä markkinoinnin juoksupyörä. Kuvittele bränditoimisto yrityksesi henkilökohtaisena valmentajana. Emme anna sinun luovuttaa, vaikka brändäys tuntuisi raskaalta ja autamme sinua saavuttamaan tavoitteesi – oli se sitten markkinajohtajuus tai asiakasuskollisuuden parantaminen.

Miten ammattilainen lähtee yritystä auttamaan? Jokainen yritys on tietenkin erilainen ja treeniohjelmaan kaivetaan aina hieman erilaisia työkaluja, mutta tässä esimerkkinä yksi työnkulku brändin luomiseen tai raikastamiseen:

Perusta kuntoon
Bränditoimisto auttaa yritystä kaivautumaan syvälle arvoihinsa ja missioonsa. Yhdessä määritellään brändin ydinolemus ja erottuvuustekijät. Sanotaan ääneen ja kirjataan ylös brändin DNA: mikä yrityksen tai brändin periaatteissa ei muutu maailman myrskyissä ja mistä ei haluta tinkiä koskaan.

Naputellaan myös talteen kenelle myydään, mikä hänen tarpeensa on, miten brändi on hänelle merkityksellinen ja millaista hänen elonsa on, kun hän on asiakas. 

Strategian laatiminen
Bränditoimisto fasilitoi työpajan tai pari, joissa perustan päälle luodaan brändistrategia*, joka on brändin johtamisen työkalu. Teoriassa käymme yhdessä läpi joka ikisen, käytännössä ihan tosi monta, brändin ja asiakkaan välistä kosketuspintaa ja määrittelemme, miten sovittu tunnelma, kokemus ja taikapiiri välittyy noissa jokaisessa kohtaamisessa.

Tärkeää on, että yrityksen sisäinen tieto ja bränditoimiston ulkopuolinen näkemys yhdistyvät.

*Suuryritysten tasolla brändistrategia-nimeä kantaa paperi, joka pureutuu brändiportfolioon, mutta se on eri asia.

Visuaalisen identiteetin rakentaminen
Bränditoimisto luo visuaalisen ilmeen, joka heijastaa brändin ydintä. Ilme voi olla täysin uusi tai freesattu vanhasta. Yleensä matkaan laitetaan myös brändimanuaali eli kattava ohjeisto brändin käytöstä.
Yritys antaa palautetta pitkin prosessia ja varmistaa, että ilme sopii heidän visioonsa. 

Brändiä voi kirkastaa tietenkin myös ilman visuaalista freesausta, mutta monesti visuaalisen muutoksen koetaan auttavan niin asiakkaita kuin omaakin väkeä  jonkin uuden ajan alkaessa.

Markkinointiviestinnän suunnittelu
Brändistrategia vyöllään bränditoimisto auttaa yritystä viimeistelemään brändin äänensävyn ja markkinointisuunnitelman. Strategiassa voi olla passiiveja, mutta taktisessa suunnitelmassa ei ainuttakaan, koska brändi ei synny passiiveilla vaan aktiiveilla! 
Yritys tuo työhön esiin toimialansa erityispiirteet ja omat sekä kohderyhmänsä tarpeet.

Toteutus
Bränditoimisto tarjoaa työkalut ja ohjeet brändin käyttöönottoon. Sitten ei tarvitse enää kuin tehdä: jalkauttaa brändi jokapäiväiseen toimintaan. Tehdä joka päivä. Joka päivä vastata puhelimeen ja sähköpostiin kuten brändisi vastaa. Joka päivä olla somessa kuten brändisi on. Antaa asiakkaalle se haluttu ja suunniteltu kokemus ja fiilis. Toimisto voi auttaa, kannustaa ja vähän vahtiakin, että yritys tekee kuten on sanonut haluavansa tehdä.

Seuranta ja kehitys
Bränditoimisto auttaa mittaamaan brändin vaikutusta ja ehdottaa parannuksia.
Yritys kerää palautetta asiakkailta ja työntekijöiltä.

On tärkeä ymmärtää, että vaikka uuden tuotteen brändi voidaan luoda tyhjästä, on suuri osa brändityöstä tehtävä bränditoimiston ja asiakkaan tiiviissä yhteistyössä. Tahtomme on olla kiinteä osa yrityksen markkinointi- tai bränditiimiä. Pk-yrityksissä Roihu voi muodostaa ⅔ tuosta tiimistä, mutta brändi syntyy aina yrityksen DNA:sta.

Ammattilaisina me tuomme pöytään erikoisosaamista ja ulkopuolista näkökulmaa, mutta työskentelemme tiiviisti asiakkaan kanssa, varmistaen että brändi on aito heijastus yrityksen todellisesta olemuksesta.

Ota askel vahvempaan brändiin!
Oletko valmis ottamaan seuraavan askeleen yrityksesi brändin vahvistamisessa? Roihulla olemme valmiina auttamaan sinua juuri tarpeidesi mukaan.

Yhdessä voimme luoda yrityksellesi vahvan ja erottuvan brändi-identiteetin, joka ei vain näytä hyvältä, vaan myös tuottaa konkreettisia tuloksia. Soita Annamaijalle 040 500 7816 tai lähetä sähköpostia annamaija@roihuinc.fi. Ota ensimmäinen askel kohti vahvempaa brändiä jo tänään – yrityksesi ansaitsee sen!

Esimerkkejä toteuttamistamme brändiuudistuksista:
FY-Composites | Innofor Finland | Nomet Oy | Pajakulma Oy
 

Takaisin ajankohtaisiin

Teema Vaihda teemaa