1.2.2024 11.20

Brändi = sydäntä, suuntaa ja säntillisyyttä

Se, mitä ihmiset ajattelevat, tuntevat tai kertovat tuotteestasi tai yrityksestäsi, on brändi. Hyvän brändin resepti on yksinkertainen: sydäntä, suuntaa ja säntillisyyttä.

Brändin ulkoisia elementtejä, pinnan päällä näkyvä osa jäävuorta, ovat yrityksen tai tuotteen nimi, logo, väripaletti, fontti ja vaikkapa yhteistyö muiden toimijoiden kanssa. Brändin luominen on kuitenkin paljon enemmän kuin visuaalisuutta, sillä pinnan alla piilossa on paljon suurempaa: brändin rakentamisessa, tai brändäyksessä, on kyse siitä mitä ja miten saat ihmiset tuntemaan. Brändi ei ole estetiikkaa, se on yhteyttä.

Konkreettia siirapin sekaan:

Mitä eroa on brändillä ja markkinoinnilla?
Brändi tuottaa liideihin laatua, markkinointi tuottaa liideihin määrää.
Brändi rakentaa uskollisuutta, markkinointi pyrkii vasteeseen ja toimintaan.
Brändi katsoo kauaksi, markkinointi lähelle.
Brändi lupaa arvoa, markkinointi lunastaa sitä.
Brändi kysyy miksi, markkinointi kysyy miten.
Brändi on olemista, markkinointi on tekemistä.
Brändi on kokemusten summa, markkinointi on kokemus.

Miksi brändillä on väliä ja ketä se koskee?

Käytän monesti yksinkertaista arkista esimerkkiä: autamme Scania Suomea heidän sosiaalisen median julkaisuissaan. Kukaan ei väitä, ei edes mainostoimisto, että somepostauksilla myytäisiin kuorma-autoja, vaikka itse asiassa esimerkiksi käytetyn kaluston kohdalla sitäkin tapahtuu. Mutta sosiaalisen median julkaisut rakentavat yrityksen brändiä.

Somessa kerrotaan vaikkapa visiosta ja tieteeseen perustuvista tavoitteista, hehkutetaan uutta teknologiaa, tunnelmoidaan tarinoita kuljetusliikkeiltä ympäri maata ja myydään V8-huppareita. Somessa rakennetaan yhteisöä, luodaan mielikuvaa ja herätetään tunteita: tehdään kaikkea mikä on olennaista brändin rakentamisessa.

Brändillä on suora vaikutus myyntiin

Hyvän brändin juuret ovat syvällä: missiossa, visiossa ja arvoissa. Sitten laaditaan laadukas brändistrategia, jota noudatetaan johdonmukaisesti, määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti markkinointisuunnitelman avulla. Tuloksena on brändiä. Siis ajatuksia ja tunteita tuotemerkkiä, palvelua tai yritystä kohtaan. Syntyy paitsi tietoisuus brändistä myös muistijälkiä ja mielikuvia. 

Hyvä mielikuva yrityksestä tai tuotteesta kehittää luottamusta ja myös vastaanottavaisuutta viestinnälle. Yritykselle luottamus ja ostajan takaraivossa jotenkin selittämättömällä tavalla kutkuttava ajatus hyvästä valinnasta luo väistämättä parempaa konversiota: suurempi osa pohdinnoista kahden tai useamman tarjouksen välillä päätyy sinun eduksesi.

Parempi brändi siis parantaa myyntiponnisteluiden tuloksia. Se on kilpailuetu, joka tuo liideistä entistä useamman maaliin.

Parhaimmillaan brändi onkin sitten niin hyvä, että kehittyy jopa tahtoa omistaa juuri tuon brändin tuote ja brändi saattaa olla osa haluttua identiteettiä. Myyntiponnisteluiden sijaan asiakas ottaa yhteyttä sinuun ja tarjoaa rahojaan. 

Miten edetä?

Blogisarjan seuraavassa osassa kerromme, miten brändityötä lähdetään tekemään. Jos et malta odottaa, ota yhteyttä Annamaijaan! Jaamme mielellämme ajatuksiamme kahvikupin äärellä ja kerromme ehdotuksemme miten nimenomaan sinun brändisi saadaan erottumaan kilpailijoista.

Takaisin ajankohtaisiin

Teema