Verkkonäkyvyyden viidakossa, osa 3: Entäs se tekninen puoli?
Verkkosivujen indeksointi saa sivut näkymään hakukoneissa
Verkkosivujen näkyminen Googlessa käynnistyy sivujen indeksoinnista. Kun Google käy verkkosivuillasi, se havaitsee uudet ja päivitetyt sivut ja linkit. Näitä tietoja se käyttää Google-hakemiston päivittämiseen: uusi tai muuttunut sivusto listautuu Googlen hakemistoon, jota käytetään sekä Google-sivustohaussa että täsmähaussa.
Sivukartta nopeuttaa indeksointia
Verkkosivuilla on sivukartta eli eräänlainen sivuston sisällysluettelo. Sivukartta nopeuttaa uuden sivuston indeksointia eli tuo lähemmäksi sitä hetkeä, kun sivusto alkaa näkyä hakukoneille. Sivukartta pitää muistaa päivittää aina kun sivuston rakenne muuttuu.
Avainsanojen käyttö otsikoissa
Sivuston tekijä voi koodissa määrittää sivustolla olevien otsikoiden hierarkian. Tärkein otsikko on H1, seuraavaksi tärkein H2 ja viimeinen merkittävä otsikko on H3. Näissä otsikoissa tulisi viljellä ja toistaa avainsanoja eli sanoja, joita käyttäjien oletetaan tai tiedetään käyttävän hakusanoina sivuston aiheeseen liittyen.
Mobiilihaku laittaa etusijalle mobiilioptimoidut sivustot
Sivuston muussa tekstisisällössä pitäisi huomioida kulloistakin sivua koskevat hakusanat, kuitenkin kohtuudella: tekstin sujuvuudesta ei kannata tinkiä yhtään enempää kuin on hakukoneiden vuoksi tarve.
Mobiilikäyttö on arvostettu korkealle: Google asettaa etusijalle mobiilille suunnattuja sivustoja, jos haku tehdään älypuhelimella.
Hyvä muistaa: hakukone tarjoaa nykyään aina oletuksena käyttäjän sijaintiin perustuvia hakutuloksia.
Teknisin terveisin
Heikki