Verkkonäkyvyyden viidakon paluu: Orgaaninen hakukonenäkyvyys
Kolme luonnollista syytä
Hakukonenäkyvyyttä on kahdenlaista. Niin sanottua luonnollista, ei-maksettua näkyvyyttä sekä maksettua näkyvyyttä.
Luonnollinen eli orgaaninen hakukonenäkyvyys muodostuu kolmesta eri osa-alueesta:
- Sisältö (avainsanat)
- Luotettavuus eli linkitykset muilta sivuilta
- Tekninen puoli eli mitä hakukonerobotti näkee
Muita tekijöitä ovat muun muassa sosiaalisen median tavoitettavuus.
Sisältö on viidakon kuningas
Avainsanat määrittävät hakukoneoptimoinnin tavoitteet ja auttavat seuraamaan optimoinnin tuloksia. Avainsanat ovat sanoja, joita viljellään tekstissä – kohtuus muistaen. Avainsanat määrittelee potentiaalinen asiakas eli hakukoneen käyttäjä. Avainsanat kertovat mitä tuotteita asiakkaasi etsivät sekä mitä haasteita ja kiinnostuksenkohteita heillä on. Oikeilla avainsanoilla liikenne sivustoille lisääntyy ja pysyt tietoisena markkinoiden liikehdinnästä.
Avainsanat aiheuttavat kompromisseja nettisivun tekstissä ja saattavat pakottaa poikkeamaan jopa yrityksen strategisesta linjasta: toisinaan tuotetta tai palvelua haetaan yksinkertaisemmalla tai kansanomaisemmalla nimellä, jolloin se pitää jollain tavalla huomioida avainsanoissa. Silloinkin, kun on tehty periaatepäätös olla sitä sanaa käyttämättä. Vaikka mainonta on vain yksi markkinointiviestinnän osa-alue eikä anna minkäänlaista kuvaa kokonaisuudesta, hakukoneille puhumme Roihu Inc:stä edelleen mainostoimistona.
Luotettavuus on Googlelle a ja o
Kun vanha sivusto uudistetaan rakenteellisesti, sen koko luotettavuus nollaantuu. Vuosien aikana kertynyt hakukonenäkyvyys voi romuttua, elleivät linkitykset ja uudelleenohjaukset esimerkiksi artikkeleissa ja blogeissa ole kunnossa. Muussa tapauksessa vanhat linkit esimerkiksi sosiaalisen median päivityksissä ja sähköpostiviesteissä ohjaavat sivuille joita ei ole (error 404 -sivu).
Tekninen puoli on vielä kokonaan oma osa-alueensa. Siihen palataan verkkonäkyvyys-blogisarjan seuraavassa osassa.
Orgaanisin terveisin
Heikki