Sanoja sylttytehtaalta – Roihu Inc. 20 vuotta
“Sinä olet hullu!” Näin sanoi moni Annamaija Flinkkilä-Lehtoselle 2003, kun hän kertoi perustavansa yrityksen keskellä taantumaa. Vieläpä markkinointiviestinnän yrityksen, vaikka markkinoinnista lyhytnäköisesti supistetaan vaikeina aikoina.
– En voinut väittää heille vastaan, Flinkkilä-Lehtonen hymyilee 20 vuotta myöhemmin.
Roihun nimi tulee termistä ROI, Return-on-investment eli sijoitetun pääoman tuotto. Ideana oli mainostoimisto, jonka palvelut tuottavat tulosta suoraan asiakkaan viivan alle. Moni asia on muuttunut, mutta se on yhä yrityksen ytimessä: markkinointi on investointi, ei vain kulu.
– Etsin sanakirjasta ROI-alkuisia sanoja ja päädyin Roihuun. Rajusti liekehtivä sana tarkoitti minulle voimakasta, intohimoista tekemistä. Ensimmäinen slogan olikin “Palava halu palvella”. Nyt se on “Kerralla oikein”, mutta ajatus taustalla on sama.
Olet 0llut 20 vuotta näköalapaikalla tamperelaisessa mainosmaailmassa. Miten ala ja toimintaympäristö on muuttunut tänä aikana?
– Ala on muuttunut todella paljon, varsinkin palvelutarjooman suhteen. Aluksi oli vain printtiä eli painettua viestintää. Verkkosivustojen suunnittelu ja muut digiratkaisut sekä some tulivat myöhemmin.
– Myös asiakkaiden ajattelumalli markkinointiviestinnän palveluiden ostamisen suhteen on muuttunut. Hintatietoisuus on kasvanut ja päätökset ovat lyhytjänteisempiä.
Matka B2B-bränditoimistoksi
Yrittäjyys ei ole kaduttanut Annamaijaa missään vaiheessa. Se on kasvattanut ja vahvistanut monella tavalla. Yrittäjyyden matka on ollut ylä- ja alamäkeä teemalla “onnistumisista iloiten, periksi ei anneta”. Yrittäjyydestä “periytynyt” ratkaisuhakuinen ajattelutapa on läsnä myös vapaa-ajalla. Samoja piirteitä hän tunnistaa Roihu Inc:n työntekijöissä.
– Roihussa on aina ollut sitoutuneita, lahjakkaita ja yrittäjähenkisiä työntekijöitä. Yhdessä olemme vieneet yritystä eteenpäin.
Ajan kanssa Roihu Inc. profiloitui B2B-bränditoimistoksi, jollaisena yrittäjä toivoo sen pysyvän hänen jälkeensäkin. Uusia osakkaita on löytynyt työntekijöistä.
– Menestyksen “salainen” kaava ovat ihmiset. Olen aina palkannut tiimiin yrittäjähenkisiä tyyppejä, joista jokainen on tuonut meille uutta ydinosaamista. Yritykseen pitää luoda kulttuuri ja ilmapiiri, jossa työntekijöiden on hyvä olla ja he saavat vapaasti ilmaista mielipiteensä. Johdetaan ihmisiin luottaen, lempeällä napakkuudella.