Miten haulikkoammunnasta tuli taikuutta tarinoiden valtamerellä?

20-vuotias Roihu Inc. perustettiin nykyajasta poikkeavaan markkinointiviestinnän toimintaympäristöön. Digitalisaatio on ollut nopeampaa ja läpäisevämpää kuin aikoinaan arvailtiin. Mitä tapahtui ja mitä tekivät ammattilaiset, kun mainostoimistoista kuoriutui markkinointiviestinnän strategisia kumppaneita?
Hyvästi Keltaiset sivut!
20-vuotias Roihu ammattilaisineen varttui rinta rinnan teknologiajättien kanssa: Google täytti aiemmin syksyllä 25 vuotta ja Facebook saa “ostaa väkeviä” ensi helmikuussa. Vaikka mediamainonta on vain yksi osa kokonaisuutta, piirtävät sen luvut selkeän kuvan koko markkinoinnin muutoksesta.
Roihun syntyessä internet-mainonnan osuus Suomessa oli käytännössä olematon ja printin osuus yli 70 %. Yhteystietoja katsottiin vielä Keltaisilta sivuilta. Vuonna 2022 peräti 52 % mainontaan käytetyistä euroista käytettiin jollain tavoin verkossa. Painomustetta on enää 20 % mediamarkkinasta, vaikka paperisilla esitteillä ja kuvastoilla onkin edelleen oma erityinen paikkansa.
Datasta saa tietoa eli valtaa
Matkan varrella ja vähän ehkä huomaamatta datasta tuli muotisana. Analytiikkaa hyödyntämällä markkinoijat pystyivät kuukausi kuukaudelta tarkemmin kohdentamaan viestejään. Käyvätkö asiakkaasi sunnuntai-iltaisin Instagramissa? No, katsotaanpa koneelta!
Markkinointiviestinnästä tehtiin taikuutta datan avulla. Verkkosivujen seuranta, A/B-testaus ja personoidut suosittelut ovat nyt osa päivittäistä rutiinia. Ajatusten lukeminen on niin 2000-luvun alkua — nyt luetaan jotain, mikä on syvemmällä kuin ajatus.
Somesuo ja tarinataivas
Some-verkostot olivat kuin loputon tarinoiden valtameri, ja markkinoinnin ammattilaiset muuttuivat taitaviksi tarinankertojiksi. Some tarjosi ja tarjoaa suoran yhteyden yleisöön ja luo tilaa vuorovaikutukselle. Some ei ole vain markkinointikanava, vaan kohtaamispaikka, jossa jaetaan kokemuksia ja rakennetaan yhteisöjä. Se on vuorovaikutteinen foorumi, joka tarjoaa mahdollisuuden henkilökohtaiseen asiakaspalveluun.
Verkkoja, joihin ei juututa
Verkkomaailmassa menneet kaksi vuosikymmentä ovat tuoneet responsiiviset verkkosivut ja mobiiliystävälliset sovellukset. Markkinointiviestinnän ammattilaiset saivat ylipuhuttua insinöörit: käyttäjäystävällisyys on kaikki kaikessa. Verkkomaailma ei ole teknologiaa teknologian takia, vaan se on ensisijaisesti loistava mahdollisuus luoda kauniita ja käyttäjäystävällisiä digitaalisia kokemuksia.
Vaikuttavien Ihmisten voima
Viimeisimpiä muutoksia on vaikuttajamarkkinoinnin nousu suureen suosioon. Samalla markkinoinnin ammattilaiset oppivat, että aitous ja yhteistyö ovat avainasemassa. Vaikuttajat eivät ole vain julkkiksia, vaan ihmisiä, jotka intohimoisesti jaksavat puhua heille merkittävistä aiheista. Yhteistyö vaikuttajien kanssa on tuonut merkitystä kampanjoihin ja auttanut markkinoinnin ammattilaisia tavoittamaan uusia yleisöjä.
Markkinointiviestinnän uusi sivu
Kuluneet kaksi vuosikymmentä ovat näyttäneet, että muutokset ovat olleet mahdollisuuksia. Markkinoinnin ammattilaiset ovat oppineet, että jatkuva oppiminen ja sopeutumiskyky ovat avainasemassa.
Roihunkin matka jatkuu ja markkinointiviestinnän tulevaisuus on täynnä kiinnostavia näkymiä. Innovatiivisuus, avoimuus ja luovuus ovat edelleen olennaisia. Yhdistettynä ymmärrykseen asiakkaidemme tuotteista ja liiketoiminnasta, me markkinointiviestinnän ammattilaiset voimme luoda tarinoita, jotka sulattavat yleisön sydämet.
Ai en maininnut tekoälyä? Tekoäly on osaavissa käsissä erinomainen apu ja Roihun käytössä päivittäin eri muodoissaan. Kiinnostavatko tekoälyn mahdollisuudet? Ole yhteydessä, niin kerromme lisää!