laiska 2

cover under

cover phone

\"cover

 

 

Roihu Inc. blogi - Näkökulmia markkinointiin


Johda muutosta – vai ihmistä?

Kuluneen lähes yhdeksän vuoden aikana olen työskennellyt hyvin erilaisten yritysten kanssa. Strategin ja kirjoittajan työ on tuonut mukanaan hienon mahdollisuuden: olen päässyt kurkistamaan useamman yrityksen maailmaan kuin moni toisenlaista työtä tekevä koko uransa aikana.

Lue lisää: Johda muutosta – vai ihmistä?

Indonesiasta Suomeen: “Lost in Translations”

vitaOlen eksynyt Suomessa melkein kaksi vuotta, kun päätin meneväni suomen kielikurssille. Matkani Suomessa jatkuu työharjoitteluun koputettuani erään oven eli Roihun oven ja kysyin työharjoittelupaikasta (huonolla suomen kielellä). Roihussa taas olen eksynyt suomen kielessä. Täällä varmasti selkosuomi ei puhuta. Täällä puhutaan nopeampi kuin juna. Kymmeniä eli satoja uusia sanoja tulee joka päivä.

Lue lisää: Indonesiasta Suomeen: “Lost in Translations”

Markkinoinnin ehkä jopa universaali kieli

Musiikin kieli on universaali, sanotaan. Tätä perustellaan esimerkiksi sillä, että musiikki herättää tunteita ja puhuttelee, vaikka emme välttämättä ymmärrä viestin lähettäjän (säveltäjän tai/ja tulkitsijan) tarkoittamaa sanomaa. Jokainen tulkitsee musiikin oman viitekehyksensä; persoonansa, elämäntilanteensa ja kulttuurinsa, kautta.

Lue lisää: Markkinoinnin ehkä jopa universaali kieli

Harjoittelijan päiväkirja, osa 2/2

harjoittelija idea oppi

Harjoittelun loppu häämöttää ja – kuten aina – loppupaniikki iskee: ziljoona asiaa mitä haluaisi vielä kysyä, seurata ja kokeilla. Toisaalta hyvä muistuttaa itseään, että vaikka koulu päättyy, harjoittelu loppuu ja paperit on viittä vaille kädessä, niin valmiiksihan sitä ei tule koskaan. Valmistuminen tapahtuu vielä vähemmän kyseisellä alalla, joten itse asiassa ei ole mitään minkä voisi saattaa loppuun – opittavan määrässä kun ei loppua näy.

Lue lisää: Harjoittelijan päiväkirja, osa 2/2

Työharjoittelun huumaa

image02

On aika kaivaa jälleen jakkupuku kaapista ja laskostaa leivontaessu tilalle, jättää koulureppu nurkkaan ja pinkaista kohti uutta työharjoittelupaikkaa. Roihu Inc:iin, Jihaa! World, here I come (again).

Innostus, kauhistus ja ihastus. Toisaalta oli ihanaa kuulla pitkästä aikaa kaivattuja sulosointuja markkinointiviestinnästä ja markkinoinnista, asiakaslupauksista ja erottuvuustekijöistä. Toisaalta mukana oli kauhua, sen sijaan että soljahtaisin takaisin työelämään tuttujen asioiden keskelle, katsonkin nyt alaa hieman toisesta vinkkelistä – olenhan nyt harjoittelemassa ulkoasuntoteuttajan tutkintoa varten.

Lue lisää: Työharjoittelun huumaa

Markkinointipelon sietämätön leveys

Nyt pitäisi kaikin tavoin tavoitella liikevaihdon kasvua. Markkinointi vaikuttaa suoraan liikevaihtoon, eikä siitä pitäisi leikata. Suomalainen yritysjohtaja on yleensä hirveän looginen, mutta tässä kohtaa ajatus harhailee.

Tuo sitaatti ei ole ihan keneltä tahansa. Anne Korkiakoski huokailee aiheesta kohtuullisella kompetenssilla. Hän toimi Koneen markkinointi- ja viestintäjohtajana ja johtoryhmän jäsenenä kuusi vuotta kesään 2014 asti. Sitä ennen Korkiakoski työskenteli mm. Elisan viestintä- ja markkinointijohtajana. Tämän ärähdyksen taustalla on kahdeksan hallituspaikan nainen. Mutta mitä muuta siellä taustalla on?

Lue lisää: Markkinointipelon sietämätön leveys

Kerran luulin olevani väärässä – mutta erehdyin

Markkinointiviestinnän (ja miksei monen muunkin asian) parissa työskentelee paljon innostuneita, intohimoisia ja työtään rakastavia ihmisiä. Lasken itseni tähän ryhmään: kun innostun, painan kaasun pohjaan. Miksi huomenna, miksi ei tänään? Teen kaiken sydämellä. Asioihin kuuluu heittäytyä. Jos et rakasta sitä mitä teet, miksi teet sitä?

Nuo ominaisuuteni tekevät minusta parhaimmillaan aikaansaavan, energisoivan, inspiroivan ja jopa hiukan viihteellisen. Pahimmillaan ajan läheiset ja kollegat hermostuksen partaalle vouhottamalla ja jyrään muut puolustaessani vahvasti näkemyksiäni.

Lue lisää: Kerran luulin olevani väärässä – mutta erehdyin

Myyntimies on ystävä

Olen piilotellut vaatekaupan myyjiä hyllyn takana. Olen teeskennellyt, etten kuullut feissarin tervehdystä. Entä sinä? Tallensitko tapaamista tarjoavan henkilön numeron puhelimeesi nimellä “Älä vastaa”? Tunnetko ketään, joka ilahtuu lehtimyyjän soitosta? Oletko koskaan äyskäissyt kanta-asiakaskorttia tarjoavalle kassahenkilölle, ettet ehdi, koska sinulla on kiire takaisin töihin (mahdollisesti myymään jotain tai valmistamaan myytävää tuotetta tai palvelua)?

Kylläpä myyjät ovatkin ärsyttävää porukkaa!

Lue lisää: Myyntimies on ystävä

Rooma löytyikin Suomesta – katso kuva!

Pyydettiin kirjoittamaan blogi asiakasylpeydestä. Ehdotettiin, että puhuisin siitä yleisellä tasolla ja sitten kertoisin, miten se näkyy Roihu Inc:n toiminnassa. Tarina kulkee vielä tähän asti näillä sovituilla laduilla. Ennen toimeen tarttumista halusin kuitenkin tarkistaa mitä asiakasylpeydestä puhutaan internetin ihmeellisessä maailmassa. Siispä googlasin. Tähän se tarina tällaisena sitten loppuukin. Samoin kuin kirjoituksen alkuperäisen idean toteuttaminen.

Lue lisää: Rooma löytyikin Suomesta – katso kuva!

Mistä haluaisit lukea?

Aihe (*)

Puuttuu aihe!



Arkisto

Ota yhteyttä

Liiketoimintaasi tukevaa palvelua:

Brändisi ansaitsee monikanavaisen tarinan,
joka tavoittaa ja puhuttelee kohderyhmiäsi.

Ota yhteyttä!